Co nas wyróżnia
PRZYJAZNA I RODZINNA ATMOSFERA
Pełna ciepła , spokoju i zrozumienia atmosfera. Indywidualne podejście do każdej pociechy, które zapewni każdemu dziecku dobre poznanie przez wychowawczynie jego możliwości i potrzeb w celu wspomagania prawidłowego wszechstronnego rozwoju.
NAUCZANIE J. ANGIELSKIEGO
!!!!!!!!!!! Przedszkole jest o profilu języka angielskiego !!!!!!!!!!!!
prowadzone przez specjalistę w dziedzinie nauki angielskiego dla dzieci, oparte na nowoczesnej i sprawdzonej metodzie dzięki której dzieci uczą się języka poprzez bezpośrednie działanie i aktywność fizyczną, koordynujac język instyktownie w wyniku fizycznych reakcji ( śpiewania piosenek, nauki wierszyków, odgrywania scenek oraz zajęć plastycznych ), a nie mechanicznego powtarzania zwrotów.
LOKALIZACJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Skrzacik położone jest w zaciszu zieleni, gdzie wrzawę miasta wesoło przyćmiewa śpiew ptaków i szum drzew. Posiada przestronne sale dydaktyczne, specjalnie przystosowane toalety, dużą salę rekreacyjną oraz ogród z bezpiecznym placem zabaw na terenie placówki, salę komputerową, gabinet logopedyczny oraz super salę gimnastyczną, salę do zajęć oraz do terapii integracji sensorycznej.
MŁODY, WYKWALIFIKOWANY ZESPÓŁ PEDAGOGICZNY
pełen troski i oddania, który w szczególności zadba o to aby Państwa dzieci czuły się w naszym przedszkolu bezpieczne i radosne.W skład zatrudnionego personelu wchodzą : pedagog , psycholog dziecięcy , logopeda , neurologopeda , terapeuta integracji sensorycznej, pedagog terapeuta ‚nauczyciel terapeuta i diagnosta spektrum autyzmu nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego oraz personel pomocniczy.
Misja:
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnych rodziców i podejmując wyzwania przyszłości, realizując systematyczne procesy dydaktyczno– wychowawcze wspomagające naturalny rozwój dzieci, rozwijające wrodzone predyspozycje do radosnego odkrywania i poznawania świata oraz drzemiące w nich talenty, dostosowane do indywidualnych potrzeb i odpowiednio dobranych grup wiekowych: dbając o niezwykłą atmosferę, przyjaźni ciepła i zrozumienia, uznając zabawę za najlepszą formę spontanicznej i twórczej aktywności poznawczej młodego człowieka pragniemy dać Państwa dzieciom jak najlepsze przygotowanie do dalszej edukacji i całego życia.
Wychowankowie opuszczający nasze przedszkole są nie tylko wyposażeni w odpowiednią wiedzę i umiejętności, ale także są życzliwie nastawieni do świata i do ludzi, pełni optymizmu, pogody ducha, potrafiący radzić sobie w różnych sytuacjach i umiejętnie rozwiązywać konflikty. Są pełni wiary we własne możliwości i znają swoją wartość. Dlatego też stale uaktualniamy najistotniejsze kwestie o które trzeba zadbać przede wszystkim, chcąc zapewnić jak największy poziom oferowanych usług edukacyjno-wychowawczych i zdobyć uznanie wśród rodziców dla których decyzja o wyborze przedszkola jest sprawą priorytetową, mającą zapewnić ich dzieciom rozwój i powodzenie w dalszej edukacji oraz całym życiu.
Chcemy, by każdy przedszkolak SKRZACIKA:
— poznał swoje możliwości,
— nauczył się podstaw społecznego życia w grupie,
— dawał sobie radę w różnych sytuacjach problemowych,
— stopniowo osiągał coraz wyższy stopień samodzielności, zarówno w samoobsłudze jak i sposobie rozumowania,
— został najlepiej przygotowany do szkoły podstawowej,
— zdobył jak najwyższe kompetencje językowe.
Rekrutacja Tel. +48 886 325 112
Rekrutacja trwa cały rok, również w wakacje! Od poniedziałku do piątku w godz. 9–17 do wyczerpania miejsc. Liczona jest kolejność złożenia karty zgłoszeniowej. Karty zgłoszeniowe dziecka do przedszkola są dostępne do pobrania w sekretariacie przedszkola.
Adaptacja
Przekroczenie progu przedszkola to etap przełomowy nie tylko dla naszych dzieci, ale i dla nas nauczycieli. Pierwsze dni, czasem tygodnie, w których nasz maluszek utożsamia się z nową rolą przedszkola, wiąże się z ogromnym stresem odreagowywanym najczęściej płaczem. Dlatego ważne jest, by jak najwcześniej pozwolić na stworzenie więzi między dzieckiem a nauczycielem, ograniczając towarzyszący strach przed rozstaniem do minimum. Uczestnictwo w dniach adaptacyjnych pozwala zarówno dzieciom, jak i nam samym poznać nowe środowisko. Nasza pociecha ma czas na zaznajomienie się z naszymi przestrzeniami, ciociami i wytworzenie przyjemnej atmosfery. Dajemy jej czas na „wdrożenie się” w nową społeczność, by ten pierwszy krok kojarzony był z dobrą zabawą a nie łzami…
Kochani rodzice, by ułatwić dziecku adaptację:
— racjonalnie podejmujcie decyzje,
— pozytywnie mówcie o przedszkolu i osobach, jakie tam spotyka,
— pozwólcie dziecku poznać jego miejsce zabaw,
— umożliwiajcie dziecku kontakt z innymi dziećmi,
— pozwólcie dziecku być samodzielnym,
— dajcie dziecku możliwość przebywać z innymi dorosłymi bez mamy,
— dajcie dziecku czas, by mogło przyzwyczaić się do przedszkola,
— ustalcie jakieś reguły i bądźcie konsekwentni w ich przestrzeganiu,
— akceptujcie dziecko i wspierajcie, kiedy tego potrzebuje,
— nie przedłużajcie rozstania- dziecko przestanie płakać,
— poświęcajcie dziecku swój wolny czas,
— urozmaicajcie dziecku czas w domu.
Adaptacje utrudniają:
— niepewność decyzji,
— brak zaufania do placówki, personelu,
— wyrzuty sumienia, niepokój, lęk,
— nieznajomość placówki,
— traktowanie dziecka przedmiotowo,
— brak doświadczeń społecznych z innymi dorosłymi i dziećmi,
— nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
— „rzucanie na głęboką wodę”- pełen wymiar godzin pobytu dziecka w przedszkolu,
— straszenie przedszkolem, ciociami w przedszkolu
— pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie się, brak czasu dla dziecka,
— brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie.
ZDROWIE
Do przedszkola mogą uczęszczać tylko zdrowe dzieci.
W przypadku przyprowadzenia do Przedszkola chorego dziecka, dbając o dobro i zdrowie wszystkich przedszkolaków, nauczyciel/ dyrektor ma prawo odmówić przyjęcia chorego dziecka/. Po przebytej chorobie zakaźnej lub pasożytniczej , dziecko przyjęte jest do Przedszkola po dostarczeniu przez rodziców zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego, że dziecko jest już zdrowe i może uczestniczyć w zajęciach z innymi dziećmi.
W przypadku otrzymania potwierdzonej informacji o pojawieniu się choroby zakaźnej lub u jakiegokolwiek dziecka w naszym Przedszkolu, wszyscy rodzice zostaną poinformowani.
REGULAMIN „SKRZACIKÓW”
1. W przedszkolu wzajemnie szanujemy swoje prawa.
2. Każdy przedszkolak ma prawo o indywidualnego traktowania i poszanowania godności osobistej.
3. Dzieci mają możliwość przynoszenia swoich ulubionych zabawek .
4. Prosimy o nie przynoszenie zabawek o charakterze militarnym.
5. Dzieci przyprowadzane są do przedszkola do godziny 9:00.
6. Rodzic/ Opiekun osobiście powierza Dziecko opiece wychowawcy.
7. Podczas przyprowadzania i odbierania dziecka do przedszkola Rodzic/ Opiekun odpowiada za jego bezpieczeństwo.
8. Dzieci mogą być odbierane wyłącznie przez Rodziców/ Opiekunów lub/i osoby przez nich pisemnie upoważnione.
9. W sytuacjach trudnych wymagana jest współpraca Rodzica/Opiekuna z wychowawcą i specjalistami przedszkola.
10. W razie potrzeby możliwy jest indywidualny kontakt z dyrekcją przedszkola po uprzednim umówieniu spotkania.
11. Ze względów epidemiologicznych do przedszkola mogą przychodzić tylko zdrowe dzieci.
12. W przedszkolu i w żłobku nie podajemy dzieciom żadnych lekarstw.
13. W przypadku stwierdzenia objawów choroby, po informacji telefonicznej z przedszkola, Rodzic/Opiekun jest zobowiązany do wcześniejszego odebrania dziecka z placówki.
14. Rodzice mają obowiązek terminowo dokonywać opłaty za pobyt dziecka w placówce , jak również powiadomić dyrektora na piśmie o rezygnacji z przedszkola za dwutygodniowym wypowiedzeniem ze skutkiem na koniec następnego miesiąca .
NADZÓR PEDAGOGICZNY
Na początku 2015r/styczeń-luty/ w naszym przedszkolu została przeprowadzona ewaluacja zewnętrzna Lubelskiego Kuratorium Oświaty. Mamy zaszczyt zaprosić Państwa do zapoznania się z treścią uzyskanej oceny na stronie internetowej Lubelskiego Kuratora Oświaty https://www.seo2.npseo.pl/reports/1001090078145.pdf
Statut Niepublicznego Przedszkola ” Skrzacik” w Lublinie
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
- Przedszkole „SKRZACIK” (zw. dalej „Przedszkole”) jest przedszkolem niepublicznym z siedzibą w Lublinie ul. F. Strojnowskiego 10A.
- Osobą prowadzącą Przedszkole jest Angelika Dąbek zamieszkała 20–386 Lublin ul. F. Strojnowskiego 10, będąca jednocześnie Dyrektorem Przedszkola.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Lubelski Kurator Oświaty.
- 2
- Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi działalność Przedszkola są:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2017.59 z późn. zm.),
- przepisy wykonawcze do ww. ustawy, w tym w szczególności Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz inne rozporządzenia MEN w zakresie wychowania przedszkolnego,
- Statut Przedszkola oraz regulaminy i procedury wewnętrzne.
- 3
- Osoba prowadząca Przedszkole odpowiada za jego działalność. Do zadań Osoby prowadzącej należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania Przedszkola,
- nadzór nad działalnością Przedszkola w zakresie spraw finansowych i przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy Przedszkola,
- zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej i organizacyjnej Przedszkola,
- zatrudnianie i zwalnianie Dyrektora Przedszkola i innych pracowników na stanowiskach kierowniczych,
- ustalenie odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu oraz czasu pracy Przedszkola.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- 4
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego.
- Celem Przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka i osiągnięcie przez dziecko dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Wsparcie to jest realizowane poprzez proces opieki, wychowania i nauczania — uczenia się, umożliwiając dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
- Przedszkole realizuje, wynikające z powyższych celów zadania, z uwzględnieniem indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, poprzez:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- 5
- Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na:
- rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami dzieci;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej organizuje się niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa tj. na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnienie dzieciom pełnego poczucia bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
- każdy oddział powierzany jest opiece jednej nauczycielce; dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wskazane jest, by nauczyciele prowadzili swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w Przedszkolu;
- podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci;
- w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniana jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci – jedna osoba dorosła;
- organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Przedszkola z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
- Dyrektor Przedszkola oraz wszyscy pracownicy Przedszkola są zobowiązani do zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy i nauki w czasie ich pobytu w Przedszkolu, jak również podczas zajęć organizowanych poza jego terenem (1 opiekun dorosły na 10 dzieci poza terenem Przedszkola).
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu dziecka w Przedszkolu.
- Tygodniowy i dzienny rozkład zajęć dzieci, w którym dominującą formą jest zabawa, ustalony jest z zachowaniem higieny umysłowej przez równomierne rozłożenie zajęć dnia i tygodnia oraz z uwzględnieniem dostosowania ich do potrzeb wiekowych i rozwojowych dzieci.
- Dyrektor Przedszkola powierza grupę dzieci opiece jednego lub dwóch nauczycieli, w zależności od czasu pracy grupy lub przyjętych dodatkowych zadań, w tym zadań specjalnych (integracja).
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ZAKRES ICH ZADAŃ
- 6
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna (w przypadku powołania).
- 7
- Dyrektor Przedszkola odpowiada za działalność przedszkola, reprezentuje Przedszkole we wszystkich sprawach związanych z jego działalnością
- Do zadań Dyrektora Przedszkola należy w szczególności:
- Zapewnienie warunków działania Przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- Organizowanie pracy Przedszkola zgodnie ze statutem, przepisami prawa oświatowego i wewnętrznymi regulaminami;
- Realizowanie zaleceń i wniosków organów sprawujących nadzór zewnętrzny nad Przedszkolem;
- Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli, przyznawania premii i nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
- Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- Powiadamia dyrektora szkoły w obwodzie, w którym mieszka dziecko uczęszczające do Przedszkola, o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego do podjęcia nauki szkolnej;
- Przekazanie rodzicom dziecka realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego pisemnej informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
- Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy;
- Współpraca z instytucjami nadzorującymi działalność pedagogiczną Przedszkola;
- Ustalenie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców;
- Dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego.
- 8
W Przedszkolu może zostać powołany Wicedyrektor, do którego zadań należy wsparcie Dyrektora Przedszkola oraz inne stanowiska kierownicze i administracyjne.
- 9
- W przypadku powołania Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniu, wszyscy pracownicy pedagogiczni bez względu na wymiar czasu pracy. Przewodniczącym Rady jest Dyrektor Przedszkola, lub osoba przez niego wyznaczona.
- W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział przedstawiciele nadzoru pedagogicznego, a nadto na zaproszenie przewodniczącego – zaproszeni goście, których głos ma charakter doradczy (opiniodawczy).
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłoby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady Pedagogicznej. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy Przedszkola;
- 10
- Zasady współdziałania organów Przedszkola, zapewniające w szczególności właściwe wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w Statucie Przedszkola oraz zapewniające bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola:
- koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor Przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji;
- organy Przedszkola zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą;
- rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki i kształcenia dzieci;
- nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają bieżących informacji na temat dziecka, jego zachowania, rozwoju;
- Przedszkole organizuje dla rodziców konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielem, specjalistami – według potrzeb po ustaleniu terminu;
- zebrania z wszystkimi rodzicami organizowane są w miarę potrzeb – przynajmniej raz w roku.
- rodzice mają prawo znać zadania wynikające z rocznego planu pracy Przedszkola oraz znać tematy i treści planów miesięcznych w danym oddziale, zapoznać się z raportem dotyczącym nadzoru pedagogicznego – dwa razy w roku;
- współdziałanie organów Przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podnoszenie poziomu przedszkola.
- Wszelkie spory między organami Przedszkola rozstrzyga Dyrektor Przedszkola, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- 11
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny tj. od 1 września do 31 sierpnia następnego roku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz innych dni i przerwy wakacyjnej ustalonych przez Osobę prowadzącą.
- Przedszkole jest czynne w godzinach 6,30 – 17,00 od poniedziałku do piątku, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
- Czas pracy przedszkola może być zmieniony w zależności od potrzeb rodziców.
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustalone są przez Osobę prowadzącą na wniosek Dyrektora Przedszkola.
- Dziecko uczęszczające do przedszkola może korzystać odpłatnie z posiłków w trakcie pobytu w Przedszkolu.
- Pobyt dziecka w przedszkolu jest odpłatny. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia, ustala Osoba prowadząca.
- Opłata stała (czesne) za Przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
- Wysokość opłat podawana jest przez Dyrektora do wiadomości rodzica na tablicy ogłoszeń lub poprzez pisemne zawiadomienie .
- Dyrektor Przedszkola może zwolnić rodziców z opłat za przedszkole w szczególnie trudnych i uzasadnionych przypadkach.
- Dzieci pracowników Przedszkola mają prawo do 50% zniżki opłat za pobyt dziecka w Przedszkolu.
- 12
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 lat do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Dyrektora do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci, które ukończyły 2,5 rok życia. Szczególne przypadki to m.in.
- stopień rozwoju dziecka wskazuje na gotowość przedszkolną a opieka żłobkowa nie byłaby dla niego odpowiednia;
- trudna sytuacja materialna rodziny dziecka;
- potrzeba zapewnienia opieki z powodu pracy zawodowej rodziców.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny tj. od 1 września do 31 sierpnia następnego roku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz innych dni i przerwy wakacyjnej (w miesiącu w lipcu lub sierpniu) ustalonych przez Dyrektora Przedszkola.
- Przedszkole może dodatkowo organizować imprezy środowiskowe i edukacyjne w dni ustawowo wolne od pracy (w sobotę lub niedzielę).
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 uczniów.
- Do Przedszkola mogą być przyjmowane dzieci sprawne i niepełnosprawne.
- Przedszkole organizuje zgodnie z odrębnymi przepisami zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci posiadających opinie wydane przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną. Decyzję o realizacji zajęć wwr podejmuje Dyrektor na wniosek rodziców, prawnych opiekunów.
- 13
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut, za wyjątkiem zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, których czas trwania indywidualnie dostosowywany jest do potrzeb dziecka. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.
- Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.
- Dzieci, które nie uczęszczają na zajęcia dodatkowe pozostają pod opieka nauczyciela prowadzącego grupę.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i trwać maksymalnie 30 minut.
- dla dzieci w wieku od 3 do 4 lat około 15 min.
- dla dzieci starszych około 30 min.
- Przedszkole zapewnia dzieciom z orzeczoną niepełnosprawnością:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- odpowiednie warunki pobytu w przedszkolu, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
- realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka;
- zajęcia rewalidacyjne, stosownie do potrzeb;
- integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
- Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym (od 2 do 5 godzin).
- 14
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Wychowankowie przedszkola uczestniczą w wycieczkach i imprezach autokarowych wyłącznie za pisemną zgodą rodziców (prawnych opiekunów). Wycieczka lub impreza jest zorganizowana zgodnie z zachowaniem zasad bhp oraz właściwie przygotowana pod względem programowym.
- Organizator wycieczki jest zobowiązany do wypełnienia karty wycieczki i przedłożenia jej do akceptacji Dyrektorowi Przedszkola.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale dydaktyczne dla poszczególnych grup z wyposażeniem przystosowanym do wieku dziecka,
- salę do integracji sensorycznej (sala SI) dla dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Plac zabaw z terenem zielonym i basenem (wyłącznie do korzystania przez dzieci w Przedszkolu),
- łazienki dla dzieci i personelu,
- szatnie dla dzieci i personelu,
- pomieszczenia kuchenne dla dzieci w Przedszkolu,
- pomieszczenia administracyjno-gospodarcze.
- 15
- W przypadku zachorowania dziecka, rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie Dyrektora Przedszkola.
- Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola opiera się na następujących zasadach:
- rodzice mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola;
- dopuszcza się przyprowadzane i odbierane dziecka przez inne osoby, które mają zdolność do czynności prawnych, upoważnione na piśmie przez rodziców;
- upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby wyznaczonej do odbioru dziecka, serię i nr dowodu osobistego, własnoręczne podpisy rodziców;
- upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców do nauczyciela danej grupy i pozostają w dokumentacji przedszkola;
- rodzice przyprowadzający dziecko do przedszkola zobowiązani są do oddania go bezpośrednio pod opiekę nauczyciela;
- przekazanie dziecka pod opiekę Przedszkola odbywa się w momencie przywitania dziecka z nauczycielem;
- od chwili przekazania dziecka nauczyciel ponosi odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo;
- dziecko wydaje się tylko tym osobom, które są w stanie zapewnić mu pełne bezpieczeństwo podczas powrotu do domu;
- przekazanie dziecka przez nauczyciela rodzicowi, lub osobie upoważnionej do jego odbioru, odbywa się w chwili przywitania dziecka z wymienionymi wyżej osobami;
- od momentu przekazania dziecka osoba odbierająca dziecko ponosi pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo;
- w przypadku braku możliwości odbioru dziecka z Przedszkola w godzinach pracy Przedszkola (sytuacje losowe), rodzice lub osoby upoważnione, zobowiązani są do szybkiego poinformowania Przedszkola o zaistniałym przypadku oraz uzgodnienia sposobu odbioru dziecka;
- w czasie oczekiwania na odbiór dziecka nauczycielka zapewnia opiekę nad dzieckiem;
- w przypadku niemożności porozumienia się z rodzicami nauczyciel dziecka zawiadamia policję.
- W przypadku, gdy po odbiór dziecka z Przedszkola stawi się Rodzic (Opiekun prawny) lub inna wyznaczona osoba, która znajduje się pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających — Przedszkole zastrzega sobie prawo odmowy wydania dziecka takiej osobie. Dyrektor Przedszkola może powiadomić w takich sytuacjach Policję.
- Podczas imprez przedszkolnych z udziałem rodziców, zarówno na terenie jak i poza terenem Przedszkola, opiekę nad swoimi dziećmi sprawują rodzice, którzy też ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo własnych dzieci.
- W razie wypadku lub nagłej choroby dziecka zostanie mu udzielona pierwsza pomoc. Przedszkole niezwłocznie poinformuje o wypadku lub wszelkich problemach zdrowotnych dziecka Rodziców lub Opiekunów prawnych na numer telefonu wskazany w umowie, jako kontaktowy. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za niemożność nawiązania kontaktu z Rodzicami lub Opiekunami z przyczyn leżących po stronie Rodziców lub Opiekunów. W przypadku braku nawiązania kontaktu z Rodzicem lub Opiekunem prawnym dziecka i stanem zdrowia zagrażającym życiu dziecka zostanie wezwane pogotowie ratunkowe.
- Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za zatajenie istotnych informacji dotyczących rozwoju i zdrowia dziecka oraz ujemne następstwa zatajenia takich informacji przez Rodziców lub Opiekunów prawnych, które mogą mieć wpływ na zagrożenie stanu zdrowia i życia dziecka lub stanu zdrowia i życia innych dzieci podczas pobytu w Przedszkolu.
- W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola do godziny 17,00 przez rodziców (prawnych opiekunów) lub osoby wskazane w upoważnieniu, a kontakt z nimi jest niemożliwy, nauczyciel powiadamia policję, która uruchamia procedurę zapewnienia dziecku opieki.
- W razie spóźnienia się Rodzica (Opiekuna prawnego) po odbiór dziecka i nieodebranie dziecka do godziny 17,00 każda następna rozpoczęta godzina opieki nad dzieckiem jest dodatkowo płatna w wysokości określonej przez Osobę prowadzącą.
ROZDZIAŁ V
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
- 16
- W Przedszkolu są zatrudnieni nauczyciele, specjaliści, pomoce nauczyciela, pracownicy administracji i obsługi.
- W Przedszkolu, jeżeli zachodzi taka potrzeba zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do znajomości i stosowania przepisów BHP obowiązujących w Przedszkolu oraz zgodnie z tymi przepisami do poddawania się regularnie okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP.
- Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do ochrony danych osobowych oraz do zachowania tajemnicy służbowej w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych zagadnień działalności Przedszkola.
- Każdy pracownik Przedszkola, w szczególności nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci m.in. poprzez:
- zgłaszanie Dyrektorowi Przedszkola dostrzeżonych zagrożeń i w miarę możliwości usuwanie ich;
- dbanie, by drogi ewakuacyjne nie były zastawione, a kłódki w pełni sprawne;
- kontrolowanie miejsc zabawy, nauki i pracy pod kątem stanu bezpieczeństwa, przed ich rozpoczęciem i w trakcie zajęć;
- niewydawanie dzieciom sprzętu i zabawek, które samowolnie użyte, mogą stworzyć stan zagrożenia lub spowodować wypadek;
- zwracanie uwagi na wydolność i sprawność fizyczną i psychiczną dzieci i stosowanie odpowiedniego doboru ćwiczeń i przyrządów;
- zapewnienie dzieciom odpowiedniego nadzoru osób dorosłych podczas spacerów i wycieczek;
- w razie wypadku, natychmiastowe udzielanie pierwszej pomocy, zapewnienie opieki lekarskiej oraz powiadomienie Dyrektora Przedszkola i rodzica (Prawnego opiekuna).
- W Przedszkolu może zostać utworzone stanowisko pracownika administracyjnego – konserwatora, do którego zadań należy zapewnienie warunków do realizacji procesu wychowania i opieki w Przedszkolu a w szczególności:
- dba o mienie Przedszkola i właściwe jego zabezpieczenie oraz użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem a w uzasadnionych przypadkach wnioskowanie do organu prowadzącego o dokonanie likwidacji składników majątkowych;
- zgłaszanie Dyrektorowi Przedszkola dostrzeżonych zagrożeń i w miarę możliwości usuwanie ich;
- kontrolowanie stanu sanitarnego i technicznego budynku Przedszkola (w tym również placu zabaw, terenów wokół budynku) i zgłaszanie nieprawidłowości do osoby prowadzącej oraz odpowiednich instytucji;
- zlecanie i nadzorowanie napraw i remontów w Przedszkolu;
- prowadzeniem gospodarki materiałowej i żywieniowej Przedszkola;
- zaopatrzenie Przedszkola w niezbędne materiały i pomoce dydaktyczne;
- pomoc w trakcie zajęć terapeutycznych w Sali Integracji Sensorycznej
- 17
- Przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje — zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
- Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania zadań zgodnie z zakresem obowiązków (czynności) określonych i przyznawanych przez Dyrektora Przedszkola oraz innych zadań niż wynikających z zakresu obowiązków (czynności), jeżeli zostały polecone przez Dyrektora Przedszkola i są związane z organizacją procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego.
- Zakres zadań nauczycieli obejmuje w szczególności:
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
- prowadzenie, w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na terenie Przedszkola poprzez m.in. uwypuklenie w tematyce zajęć wychowawczych problematyki bezpiecznego pobytu dzieci na terenie Przedszkola z powodów, dla których część dzieci nie do końca czuje się bezpiecznie wśród koleżanek i kolegów.
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, tj.:
- przedstawiają przyjęte programy, w tym program wychowania przedszkolnego oraz informacje o sposobach ich realizacji;
- zapoznają z prowadzoną dokumentacją dotyczącą rozwoju dziecka;
- przekazują rzetelne informacje na temat rozwoju i zachowania dziecka;
- udostępniają wyniki prowadzonych obserwacji pedagogicznych;
- przekazują informacje o placówkach świadczących pomoc specjalistyczną dla dzieci;
- stwarzają możliwości uczestnictwa rodziców w uroczystościach przedszkolnych, grupowych oraz zajęciach otwartych;
- planują i prowadzą pracę wychowawczo – dydaktyczną oraz odpowiadają za jej jakość;
- opracowują miesięczne plany pracy w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz realizowany program;
- prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
- współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
- informują rodziców o możliwościach współpracy ze specjalistami w zakresie świadczonej przez nich
- 18
- Wszyscy pracownicy Przedszkola zatrudnieni na podstawie umowy o pracę mają prawo w szczególności do:
- otrzymania wynagrodzenia w ustalonym czasie oraz w ustalonej wysokości (w tym również dodatków, nagród lub premii za zapewnienie prawidłowego procesu kształcenie, wychowania i opieki dzieci w Przedszkolu);
- urlopu;
- bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
- podnoszenia kwalifikacji;
- świadczenia pracy w życzliwej i zgodnej z zasadami współżycia społecznego atmosferze.
- Pozostałe prawa reguluje kodeks pracy oraz inne ustawy i wydane na ich podstawie akty wykonawcze.
- W przypadku zatrudnienia osób na podstawie umów cywilnoprawnych, prawa oraz obowiązki uregulowane zostaną w umowach zawartych z tymi osobami.
- Zadaniem Przedszkola w ramach posiadanych środków finansowych jest zapewnienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników poprzez udział m.in. w szkoleniach, konferencjach, studiach podyplomowych.
ROZDZIAŁ VI
PRZYJĘCIE DO PRZEDSZKOLA, PRAWA DZIECKA
- 19
- Zapisy odbywają się każdego roku w terminie wyznaczonym przez Dyrektora placówki;
- O przyjęciu dzieci do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń przy zachowaniu następujących zasad:
- pierwszeństwo mają dzieci już uczęszczające,
- rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola.
- dzieci rodziców niepełnosprawnych
- dzieci z rodzin wielodzietnych
- dzieci rodziców obojga pracujących
- W ciągu roku szkolnego dzieci mogą być przyjmowane do przedszkola w miarę dostępności miejsc.
- Podstawą przyjęcia dziecka jest:
- karta zgłoszenia dziecka;
- wpłacenie opłaty administracyjnej (wpisowego) zgodnie z obowiązującym cennikiem, płatne w momencie zapisu dziecka do przedszkola.
- 20
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy Przedszkola w przypadku:
- niezgłoszenia się dziecka nowoprzyjętego do Przedszkola w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego i brak jest informacji wyjaśniających od rodziców;
- długotrwałej nieobecności dziecka bez podania przyczyny i powiadomienia Przedszkola;
- gdy rodzice zataili informację o stanie zdrowia dziecka umożliwiającego prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej;
- zalegania rodziców z odpłatnością za pobyt dziecka w Przedszkolu przekraczający dwa kolejne miesiące;
- rozwiązania umowy o świadczenie usług opiekuńczo wychowawczo – dydaktycznych.
- Skreślenie dziecka z listy wychowanków następuje z uwzględnieniem następującej procedury:
- wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu lub umowy cywilnoprawnej za potwierdzeniem odbioru,
- w przypadku braku wyjaśnień rodziców i usunięcia stwierdzonych uchybień – Dyrektor Przedszkola doręcza rodzicom decyzji o skreśleniu dziecka a w terminie w terminie 7 dni od daty jej podjęcia decyzji.
- 21
- Dziecko w Przedszkolu posiada wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego;
- prawo do szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- prawo do ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- poszanowania jego godności osobistej;
- poszanowania własności;
- opieki i ochrony;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- akceptacji jego osoby.
- Do obowiązków dziecka w szczególności należą:
- szanowanie swojego kolegi oraz wytworów jego pracy;
- słuchanie i reagowanie na polecenia nauczyciela;
- przestrzeganie ustalonych zasad w grupie;
- okazywanie szacunku nauczycielowi oraz innym osobom,
- szanowanie poglądów i przekonań innych osób;
- troska o zabawki, dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Przedszkola, przeznaczonych do zabaw i nauki dzieci;
- staranność o utrzymanie czystości i porządku na terenie Przedszkola;
- nieoddalanie się od grupy;
- zgłaszanie nauczycielowi wszelkich niedyspozycji.
- szanowanie kolegów i koleżanek
- 22
- W przypadku naruszenia praw dziecka, jego rodzic (prawny opiekun) może złożyć skargę do Dyrektora Przedszkola w terminie 7 dni od zaistniałego zdarzenia.
- Dyrektor Przedszkola powołuje komisję, w skład której wchodzą:
- Dyrektor Przedszkola – przewodniczący;
- Przedstawiciel rady pedagogicznej/ wychowawca innego oddziału Przedszkola;
- przedstawiciel rodzica.
- Komisja rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni od daty wpływu skargi.
- Dyrektor Przedszkola informuje na piśmie rodzica dziecka (prawnego opiekuna) o efekcie rozpatrzonej skargi.
ROZDZIAŁ VII
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
- 23
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek przestrzegać postanowień Statutu Przedszkola oraz regulaminów i zasad obowiązujących w Przedszkolu.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju Przedszkola i planów pracy w danym oddziale;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi Przedszkola wniosków z obserwacji pracy Przedszkola;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo.
- Rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani do:
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w czasie ustalonym przez Przedszkole;
- terminowego uiszczania odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola;
- do uczestnictwa w spotkaniach z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, które organizowane są w Przedszkolu według harmonogramu spotkań w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców i nauczycieli;
- do uczestnictwa w spotkaniach z rodzicami, które są organizowane w formie konsultacji i rozmów indywidualnych z Dyrektorem Przedszkola, nauczycielem oraz specjalistami, w formie kącików dla rodziców, warsztatów lub zajęć otwartych;
- do przyprowadzania Dziecka bezpośrednio do nauczyciela i odbierania od pracownika Przedszkola przez co najmniej jednego z rodziców (opiekunów prawnych) dziecka lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecka. Upoważniona osoba do odbioru dziecka winna być pełnoletnia oraz trzeźwa, w przypadku upoważnienia niepełnoletniego rodzeństwa odpowiedzialność ponosi rodzic. Upoważnienie wystawia co najmniej jeden z rodziców (opiekunów prawnych) dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem, które to upoważnienie zawiera:
- wskazanie imienia i nazwiska osoby upoważnionej;
- wskazanie dowodu tożsamości (nazwa dowodu, jego numer i ewentualnie seria), którym osoba upoważniona będzie się posługiwać podczas odbioru dziecka;
- podpis rodzica (opiekuna prawnego).
- Obowiązkiem rodziców (opiekunów prawnych) jest przyprowadzenie do Przedszkola zdrowego dziecka.
- Powrót dziecka po nieobecności winien być poprzedzony sprawdzeniem przez rodzica, czy nie nastąpiły zmiany w bieżącej organizacji dnia danej grupy.
- Rodzice lub opiekunowie prawni mają obowiązek uczestniczenia w tzw. „Zebraniach z Rodzicami” organizowanymi przez wychowawców grupy lub Dyrektora Przedszkola oraz śledzić bieżące informacje na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
ROZDZIAŁ VIII
FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA
- 24
- Przedszkole jest finansowane z następujących źródeł:
- dotacji z budżetu samorządu udzielane na podstawie przepisów prawa oświatowego;
- opłat dokonywanych przez rodziców (opiekunów prawnych);
- innych źródła np. subwencje, darowizny.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 25
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje przebiegu nauczania, wychowania i opieki w sposób określony w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez Publiczne Przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
- Regulaminy określające działalność organów Przedszkola, jak również wynikające z zadań Przedszkola, nie mogą być sprzeczne z przepisami niniejszego Statutu, jak również z innymi przepisami prawa.
- Każdorazowo, po dokonaniu zmiany Statutu, Dyrektor Przedszkola opracowuje ujednolicony tekst Statutu Przedszkola.
- Niniejszy Statut obowiązuje z od dnia 30 wrzenia 2018 r.
dyrektor mgr Angelika Dąbek
……………………………………….………………………………………..
podpis osoby prowadzącej Przedszkole